Światła LED do jazdy dziennej w samochodzie. Ile tak naprawdę możesz zaoszczędzić?

Fot. by chunchun / pixabay

Ten temat jakoś ostatnio przycichł, ale pamiętam, jak ogromne kontrowersje budził w naszym społeczeństwie. Po tym, jak polski rząd wprowadził w 2007 roku nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok i 24 godziny na dobę, rozgorzała dyskusja na temat plusów i minusów tego nakazu. Po latach okazuje się, że zapowiadane plusy (mniejsza liczba wypadków) były tylko pobożnymi życzeniami, a minusy każdego dnia odczuwa kilkanaście milionów polskich kierowców. Poza tymi, którzy już zainwestowali w światła do jazdy dziennej. Pochyliłem się nad tym wynalazkiem i zebrałem dla Was informacje na temat opłacalności tej inwestycji.

Czym właściwie są światła do jazdy dziennej LED?

Wspomniałem o tym, że w 2007 roku wprowadzono obowiązek całorocznej jazdy z włączonymi światłami mijania. To nie do końca tak, bo w praktyce dopuszcza się też możliwość używania tzw. świateł do jazdy dziennej. Jest to oświetlenie zewnętrzne montowane poza głównymi kloszami reflektorów (ale nie przeciwmgielne).

Od 2009 roku obowiązuje przepis nakazujący producentom samochodów sprzedaż aut wyposażonych seryjnie w światła do jazdy dziennej. Jeśli więc masz pojazd z tego rocznika lub młodszy, to z pewnością jest on wyposażony w takie oświetlenie. Światła zawsze są wykonane w technologii LED, czyli zamiast tradycyjnych żarówek wykorzystują diody. Powód jest prosty – chodzi o ekonomiczność tego rozwiązania oraz maksymalną wytrzymałość. W praktyce okazuje się bowiem, że dobre diody LED mogą spokojnie przeżyć sam samochód.

Co jeśli jeździsz autem starszym? Cóż, albo musisz włączać światła mijania albo zainwestować w zestaw montażowy świateł do jazdy dziennej. W przypadku nowoczesnych samochodów nie ma żadnego problemu z ich zamontowaniem – jeśli znasz się choć trochę na elektryce samochodowej, to spokojnie poradzisz sobie z tym zadaniem samodzielnie i oczywiście sporo zaoszczędzisz. W przeciwnym razie nie ryzykuj i zleć pracę warsztatowi samochodowemu.

Ile to kosztuje? Światła LED, montaż

Podstawowym kosztem są oczywiście światła do jazdy dziennej LED wraz z okablowaniem i innymi elementami montażowymi. Na rynku jest zatrzęsienie przeróżnych modeli – zajrzałem na Allegro i rozpiętość cen jest olbrzymia. Można kupić bardzo tani zestaw za około 20 złotych, albo postawić na wysoką jakość i wydać ponad 100 złotych.

Jedno, na co koniecznie musisz zwrócić uwagę, to homologacja. Te najtańsze zestawy mogą jej nie posiadać, co będzie się wiązać z bardzo poważnymi problemami podczas przeglądu okresowego lub rutynowej kontroli drogowej policji. Jeśli zamontujesz w swoim aucie takie światła i będziesz mieć pecha, to może nawet zostać Ci odebrany dowód rejestracyjny. Dlatego zwracaj uwagę na homologację (dopuszczenie do użytku na terenie Polski).

Oczywiście większość warsztatów samochodowych oferuje możliwość zamontowania świateł kupionych przez nie, co jest wygodną opcją, ale droższą. Taka usługa wraz ze światłami będzie kosztować od 200 złotych wzwyż. Zawsze zwracaj uwagę na to, aby po zamontowaniu światła włączały się automatycznie po odpaleniu silnika – w przeciwnym razie możesz zapominać o ich włączeniu i zarobić niepotrzebny mandat.

Przepisy dotyczące zasad montażu świateł dziennych LED

Świateł do jazdy dziennej nie można montować wedle własnego uznania. Obowiązują tu jasne przepisy określone w kodeksie drogowym. Oto one:

Ranking najlepszych: Marzec 2024

Najlepsze lokaty, konta i oferty - marzec 2024

  • światła montuje się w odległości co najmniej 40 centymetrów od boku pojazdu;
  • przerwa między lampami nie może być mniejsza niż 60 centymetrów;
  • światła wolno montować na wysokości od 25 centymetrów do 1,5 metra nad gruntem.

Jeśli nie będziesz się trzymać tych przepisów, to ponownie będą Cię czekać problemy podczas przeglądu lub kontroli drogowej.

Kluczowa kwestia – czy to się opłaca? Zużycie paliwa i inne

Nie wykonywałem testów na swoim samochodzie, dlatego będę się opierał na badaniach – aby ograniczyć margines błędu i wyeliminować czynnik marketingowy sięgam po różne ich źródła.

Zacznijmy od zużycia paliwa. Według testów jazda na światłach dziennych z pominięciem świateł mijania i całego oświetlenia uruchamianego wraz z ich włączeniem (deska rozdzielcza, oświetlenie tablicy rejestracyjnej), pozwoli kierowcy zaoszczędzić około 0,2 litra paliwa na sto kilometrów. Przy obecnych cenach benzyny przekłada się to na około złotówkę oszczędności (dla oleju napędowego będzie to nieco mniej). Zakładając, że statystyczny kierowca pokonuje miesięcznie dystans około 1000 kilometrów, w jego portfelu zostanie więc około 10 złotych – 120 złotych rocznie. Nieźle. Widać więc, że koszt zakupu świateł może się zwrócić w ciągu 12 miesięcy.

Kolejna sprawa, to żarówki świateł mijania. W nowoczesnych autach przepalają się notorycznie, a ich koszt nie jest wcale taki niski. Piszę teraz na przykładzie mojego starego samochodu. W moim przypadku musiałem wymieniać żarówki dwa razy w roku – może to pech, a może norma. Moje auto korzystało z żarówek H7 – dwie sztuki (wymieniałem parami) kosztują 25 złotych (kupowałem marketowe, nie zauważyłem różnicy w żywotności, a testowałem też drogie Philipsy). Czyli rocznie wydawałem na żarówki 50 złotych. Jeżdżę w 90% w dzień, więc mogę założyć, że inwestycja w światła do jazdy dziennej pozwoliłaby mi ograniczyć częstotliwość wymiany żarówek do przynajmniej 4 lat. W ten sposób portfelu zostaje 200 zł.

Nie wymieniam tu ewentualnych kosztów związanych z częstszą wymianą akumulatora, który jest mocniej obciążany podczas jazdy z włączonymi światłami mijania, ponieważ nie chcę podawać jakichś wyimaginowanych wyliczeń. W każdym razie fakty są takie, że montaż świateł do jazdy dziennej się opłaca, a zwrot z inwestycji następuje – przynajmniej na moim przykładzie – naprawdę szybko.

A Wy? Macie w swoich autach światła do jazdy dziennej? Opłaciło się? A może mój wpis skłonił Was do wykonania własnych obliczeń? Czekam na komentarze!

Znajdź najlepsze oprocentowanie:


24 komentarzy

  1. Za stówkę nie kupisz dobrych świateł – w tej kwocie dostaniesz słabą widoczność, a więc większe ryzyko kolizji a więc i ogromnych kosztów w stosunku do ceny i oszczędności oraz krótką żywotność.
    Markowe produkty (Philips, osram, magneti marelli) to koszt 200-250 zł brutto.
    Warto też doliczyć koszt montażu u elektryka by mieć pewność że nie uszkodzisz świateł ani nie spalisz sobie auta.
    Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie.

    • Hansior

      Zgadzam się. Mi chińczyki wytrzymywały po 3 miesiące, jak chciałem zaoszczędzić i oszczędność wyszła pozorna. Teraz jeżdżę ponad rok na osram-ach i super.

  2. Mam samochód z 2011 r. i nie mam zamontowanych świateł dziennych, więc coś z tym przepisem nie tak.
    Też używam H7. Mechanik mówił mi, że dłużej niż pół roku nie ma szans pojeździć bez zmiany, bo teraz robią tak cienkie ogniwa, że przy wstrząsach i wysokiej temperaturze łatwo pękają.
    Używam jednak tych lepszych np. Philips, bo te gorsze przepalały się nawet po kilku dniach. Jednak nawet na opakowaniu tych Philipsa jest trwałość ok. 500 godzin. Oczywiście w warunkach laboratoryjnych. Pewnie raz włączają i bez wstrząsów taka żarówka sobie spokojnie świeci.
    Zastanawiam się nad zamontowaniem dziennych, ale pozostaje jeszcze kwestia ich trwałości, bo jeśli miałyby też być na pół roku, to nie opłaca się:)

  3. koza

    Ogólnie bardzo dobry artykuł, ale przepis mówiący o odległości 40 cm od boku pojazdu, już nie obowiązuje. Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę.

  4. Ja też mam auto z 2011 roku i nie mam świateł dziennych fabrycznych, za to mam zawsze włączone światła mijania nawet gdy przełącznik jest w pozycji „0”. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne i stosowane w np. w skodach. Takie „światła dzienne” można wyłączyć – jest o tym w instrukcji. Podobno też takie światła świecą w dzień ze zmniejszoną mocą – tak twierdzą znawcy na forach. Codziennie jeżdżę do pracy i na 80 000 km przejechanych, to żarówki wymieniałem 2 razy w ciągu ostatnich 5 latach. Wstrząsy żarówce nie straszne, bo ogniwo robi się bardziej elastyczne pod wpływem ciepła, a ich budowa i mieszanka gazów w teorii powinna działać bardzo długo. Przepalają się żarówki? Poszukałbym problemu z elektryką – skoki napięcia na pewno mogą być przyczyną. Ledy też idealne nie są i większość jest montowana na „odpierdol się”, by po prostu nie dostać mandatu. Te światła naprawdę pomagają, ale trzeba trochę pojeździć, żeby docenić…

  5. Marcin

    A mnie wkurzają wszyscy ci jeżdżący na „dziennych” – czy to samodzielnie zamontowanych, czy fabrycznych. Po prostu są niewidoczni. Odbieram ich jakby stali zaparkowani i w ostatniej chwili zauważam że to auto jednak się porusza, ba, nawet coś tam świeci na dole! Może wynika to z faktu że obowiązkowo wszyscy jeżdżą na światłach (dla mnie „od zawsze”, bo prawo jazdy mam od 2010), i później się człowiek nie spodziewa.. no cóż, przepisu się nie zmieni.

  6. aawwe

    W przypadku zwykłych żarówek nie ma problemu, ale sporo starszych samochodów jest wyposażonych w światła mijania ksenonowe – koszt jednej żarówki w aso około 500zł, trzeba wymieniać parami. Ksenony zużywają się szybko, zwłaszcza w mieście przy włączaniu wyłączaniu. Wtedy okazuje się że inwestycja w dzienne to nie oszczędność paliwa a oszczędność serwisu.

  7. ja

    Nie 0,2l/100km tylko 0,2l/h jak już. Wynik ten sam przy średniej 100km/h, ale kto taką ma. Jak po mieście masz średnią 33km/h to dodatkowo spalasz 0,6l/100km (bo przejeżdżasz 100km w 3h – naprawdę ciężko to policzyć?)
    Spalanie na światła jest ok 0,1-0,2l/h w samochodzie osobowym.

  8. Poprawcie !

    UWAGA ! Jest poważny błąd w artykule w opisie przepisów dotyczących odległości montażu świateł DRL ! Punkt pierwszy – „światła montuje się w odległości co najmniej 40 centymetrów od boku pojazdu” – TO NIE PRAWDA ! Lampy nie mogą być zamontowane DALEJ niż 40 cm od obrysu pojazdu ! To diametralna różnica !

  9. Bobrowniki

    Czy wymienisz na ledy czy nie i tak H7 lub H4 może się spalić bo w nocy jeździsz na mijania także bzdura o oszczędności świateł mijania.Napisz lepiej ze opłaca się jak ktos ma Xenony wówczas się zgodzę bo koszt dobrego Xenony albo zasilacza do niego jest duży. Oczywiście markowy nie bubel ChRL.

  10. eh, a ja ostatnio musiałem wymienić wszystkei żarówki, pękła mi kostka w lewej przedniej lampie, był mróz, było zwarcie i wszystkie żarówki poszły w pi… :(

  11. Pat

    Sam rozważam montaż świateł DRL. Kilka porad jakie znalazłem przy okazji.
    Jeśli chodzi o przepisy to najlepszym źródłem wiedzy jest strona Policji:
    http://szkolenia.policja.waw.pl/wdz/prawo/31427,Swiatla-LED-do-jazdy-dziennej-stanowisko-Biura-Ruchu-Drogowego-KGP.html
    Światła najtrwalsze będą, jeśli automat je załączający będzie poza lampą (LEDy mocno grzeją).
    Są automaty które wykrywają 14V na akumulatorze – łatwiej je podpiąć bo nie trzeba szukać
    kabla ze stacyjki.
    Co do samego sensu używania świateł, świat jest podzielony.
    Poczytajcie sobie argumenty przeciwników na stronie dadrl.pl
    Też powołują się na badania które dowodzą, że światła w dzień wcale nie zwiększają
    bezpieczeństwa. Że jak zwykle chodzi o pieniądze – większy wpływ akcyzy od paliwa do państwowej kasy,
    interes lobby żarówkowego i mandaty za „niemanie świateł”.
    Chyba przestanę migać na jeżdżących bez świateł. Ja ich widzę i nie czuję zagrożenia z ich strony.
    BTW, nie dostaniesz mandatu, jeśli jedziesz bez świateł bo obie żarówki się spaliły lub bezpiecznik nawalił i naprawisz to podczas kontroli drogowej.
    Acha, i tknięty patriotyzmem gospodarczym zdecydowałem się na DRL polskiego producenta Fristom z Bydgoszczy.
    Pozdrawiam

  12. vlad

    „Światła zawsze są wykonane w technologii LED, czyli zamiast tradycyjnych żarówek wykorzystują diody” nie jest to prawda, rocznik 2012 i ma rld na zwyklych bankach.

    • Pat

      @vlad
      Rozumiem, że Twój komentarz dotyczy artykułu a nie mojego wpisu.
      Oczywiście, że nie wszystkie światła DRL są w technologii LED.
      Na przykład Skody mają światła dzienne na zwykłych żarówkach 21W.
      Ustawa wymaga jedynie odpowiedniego strumienia świetlnego
      oraz oznakowania klosza. Nie ma znaczenia technologia źródła światła.
      Wspomniany przeze mnie, dwa posty wyżej, producent też ma takie
      światła w ofercie, oparte o żarówkę Ba15s 21W. Kosztują 15 zł/szt.
      więc łatwo policzyć, czy nie zwróciłyby się szybciej niż drogie
      chociaż dwa razy oszczędniejsze LED’y.

  13. Nin

    Definicję świateł dziennych w całości spełniają w moim samochodzie światła przeciwmgielne przednie. Na zwykłych żarówkach mają 25W, są ponad 25 cm nad ziemią i mogą być załączone tylko z przodu. A widzę, że całkiem spora liczba kierowców jeździ tak samo. Kilkadziesiąt razy mijałem patrole policyjne i ani razu nie byłem zatrzymywany. Światła przeciwmgielne mają taką samą charakterystykę jak światła do jazdy dziennej, więc w sumie nic dziwnego. Powiem więcej – niektóre ledy do dziennej są ze trzy razy gorzej widoczne niż przeciwmgielne. A do nich można jeszcze wpakować przeciwmgielny zamiennik żarówki.

    • Pat

      Nosił wilk razy kilka… Przy pierwszej kontroli dostaniesz mandat i punkty za brak homologacji RL na kloszach lamp przeciwmgłowych (bo one mają homologację B). Od nadgorliwego policjanta dostaniesz dwa mandaty:
      1. za „niemanie” włączonych obowiązkowych świateł mijania/dziennych
      2. za jazdę na przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza
      Przednie przeciwmgłowe mają 55 W i inne odbłyśniki niż DRL – oślepiają kierowców jadących naprzeciw, stąd nakaz natychmiastowego wyłączenia, gdy widoczność jest większa niż 50m (chyba że droga jest kręta i oznaczona odpowiednimi znakami).
      Światła dzienne LED mają ok. 10W (21W na zwykłych żarówkach) i oszczędność prądu jest jedynym powodem ich stosowania.
      Nin, proszę, nie idź tą drogą…

  14. Kamil

    Mam doświadczenia z kilkoma samochodami firmowymi. Dwa z nich mają DRL a dwa zwykłe światła mijania.
    Przebiegi po około 20…30 tyś. km rocznie.
    Zalety:
    – mniejsze zużycie paliwa, około 1 do 2% w lecie. W zimie z racji krótkiego dnia efekt jest mniejszy.
    – wyeliminowanie problemów z rozruchem bo akumulator jest lepiej naładowany, nawet na krótkich trasach, również w zimie.
    – mniejsze zużycie alternatora oraz pasków przeniesienia mocy z silnika na alternator.
    – nieco lepsza widoczność w czasie jazdy z włączonymi światłami drogowymi razem ze światłami DRL.
    – znaczne zmniejszenie kosztów wymiany standardowych żarówek.
    – dobrej jakości światła DRL – jaskrawe i o ciekawym kształcie oraz właściwie zamocowane i ustawione, przyciągają wzrok a tym samym samochód jest lepiej zauważalny niż ze zwykłymi, żółtymi światłami.

    Wady:
    – dobrej jakości DRL nie są tanie. Minimalny koszt to 250…300zł. Poniżej tej kwoty wchodzimy w produkty o niskiej jakości, które wygenerują nam dodatkowe koszty z racji konieczności napraw.
    – trzeba wozić w samochodzie dokumenty homologacyjne – na policjantów papier działa lepiej niż jakiekolwiek zapewnienia o legalności świateł,

    O tym, że DRL mają sens najlepiej świadczy fakt, że producenci aut stosują elementy LED w kloszach nowych aut, więc czy lubimy DRL czy nie, wszyscy za jakiś czas będziemy jeździć ze światłami opartymi o elementy LED.

  15. Jendrek

    Kamil czy ty oby nie sprzedajesz czegoś na allegwno.Twoje obliczenia są fantastyczne te 2% mnie przekonuje tak samo fakt że producenci montują światła do jazdy dziennej bo mają taki kaprys.Taki mają wymóg a twoje oszczędności biorą się z innego stylu jazdy.Wiesz co to jest regulator napięcia?Dobre światła LED można kupić poniżej 200zł.Nie opowiadaj bajek.

  16. Pablo

    Montaż DRL ma sens, bo one ciągną ~10 W zamiast >170 W (w aucie bez fabrycznych LED).
    Policzcie co DRL zastępują: 2x św. mijania (po 55W) + 2x pozycyjne (po 5 W)+2x tylne (po 21W)
    +2 x ośw. tablicy rejestracyjnej (po 5W) + ośw. deski rozdzielczej (trudno określić).
    To jest spora różnica w obciążeniu układu elektrycznego.
    Trudno to przełożyć na oszczędność paliwa, ale oszczędność akumulatora,
    alternatora czy kosztów żarówek (H4 musiałem wymieniać co roku) jest bezsprzeczna.

  17. xam

    @Mateusz, relax z ta matematyka, to jest imo bl. przyblizenia co podales ale moze sie myle;p

    dalej, fabrycznie po 2009 sa auta bez led do dziennej, patrz na przykład citigo 1.0, 2015 (sa to zarowki h-iles ale wciaz nie postojowe)

    co do swiatel to warto miec przadne mijania (jezdzilem od mondeo mk4 gdzie praktycznie NIC nie widac, bohse jakie to czasy.., po bi-xensony gdzie jest grubo) Roznica jest mega, i w komforcie, i bezpieczenstowie. Ale chyba mam wrazliwe oczy bo mnie z kolei raza ksenony innych – moze maja zle wyregulowane, choc pow. jakiejs mocy to musza byc auto poziomujace sie i sprysk kloszy (UE kaze) Dalej sa led fabryczne (tuning.pl sobie polecam dac spokoj i nie kombinowac samemu: 1-homologacja, 2-grzanie sie kloszy czasem do stopienia ich!) Jeszcze dalej sa Lasery, i to nie takie na disco-błysco ale na przykład w Bmw i Audi, reklamy dzialania wygladaja bosko:)

    PS sa tesz specjalne oksy do jazdy noca

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Obowiązuje regulamin komentarzy. Wymagane pola są oznaczone *