Przelew na numer telefonu (BLIK) – jak to działa?

Jak działają przelewy na numer telefonu? Jakie banki go obsługują? Jak wykonać przelew na telefon? Limity, zalety, informacje.

Przelew na telefon
Fot. C by ZF

Sytuacja jakich wiele. Siedzicie ze znajomymi w restauracji, jedna osoba płaci rachunek za wszystkich (żeby nie bawić się w szukanie drobnych i nie wygłupiać przy kelnerze) i teraz trzeba się jakość rozliczyć. Jak? Najprościej będzie przelewem na numer telefonu. To żadna nowość, ale wciąż nie wszyscy wiedzą, na czym to dokładnie polega. Służę pomocą. 

Z mojego artykułu dowiecie się, czym dokładnie jest przelew na numer telefonu, jak to działa i jakie są najważniejsze zalety tej usługi. Zapraszam. 

Co to jest przelew na telefon?

Przelew na telefon czy przelew na numer telefonu to usługa transakcji bezgotówkowych, do których realizacji nie potrzebujemy karty płatniczej. Można z niej skorzystać o dowolnej porze, również w dniu wolnym od pracy, dlatego jest to jeden z najlepszych sposobów na realizację przelewu w weekend, będący dobrą alternatywą dla np. przelewów natychmiastowych Express Elixir

Z tej usługi może skorzystać każdy, kto ma smartfon z aplikacją mobilną banku obsługującego płatności BLIK, czyli Polskiego Standardu Płatności. Przelew na telefon jest realizowany natychmiast i bez dodatkowych opłat, dlatego świetnie sprawdza się do np. wspomnianego rozliczania się ze znajomymi czy chociażby do płacenia za przedmioty z OLX (nie zabieramy ze sobą gotówki, po obejrzeniu przedmiotu i podjęciu decyzji o zakupie po prostu płacimy sprzedawcy BLIK-iem). Super wygodne. 

Kto może wysłać i odebrać przelew na numer telefonu?

Ta usługa jest dostępna wyłącznie dla osób posiadających konto w banku obsługującym płatności BLIK i obsługującym taką formę przekazywania pieniędzy. Dodatkowo konieczne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej banku na smartfonie. Lista banków wspierających przelewy na telefon BLIK obejmuje aktualnie 14 podmiotów:

  • Alior Bank 
  • BNP Paribas
  • BOŚ Bank
  • Citi Handlowy
  • Credit Agricole 
  • Getin Bank 
  • ING Bank Śląski
  • mBank 
  • Millenium 
  • Noble Bank 
  • Pekao S.A.
  • PKO Bank Polski 
  • Santatnder Bank Polska
  • SGB

Jest to stan na październik 2022 roku. Ta lista z pewnością będzie się wydłużać, ponieważ przelewy na numer telefonu biją rekordy popularności. Polacy rocznie realizują miliony takich transakcji na miliardy złotych, co pokazuje skalę zapotrzebowania na wygodne, szybkie i bezpłatne płatności mobilne. 

Jak uruchomić przelewy na telefon BLIK?

Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że nasz bank obsługuje takie płatności. Jeśli tak, to należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

Krok 1: pobierz aplikację mobilną Twojego banku.

Ranking najlepszych: Grudzień 2022

Najlepsze lokaty, konta i oferty - grudzień 2022

Krok 2: zaloguj się do aplikacji i wejdź w Ustawienia.

Krok 3: wybierz opcję Przelew na telefon, podaj i zarejestruj swój numer telefonu. 

Krok 4: zatwierdź rejestrację numeru kodem PIN do aplikacji mobilnej. To już wszystko. Od tej pory możesz zarówno zlecać przelewy na numer telefonu, jak i je odbierać. 

Jak zlecić przelew na numer telefonu?

Jedną z najważniejszych zalet usługi przelewu na telefon jest jej prostota. Potrafię sobie wyobrazić, że nawet seniorzy o wiele łatwiej skorzystają z tej opcji, niż ze standardowego przelewu elektronicznego, gdzie trzeba podać aż 26 cyfr i dane odbiorcy (nietrudno o pomyłkę w przelewie). 

Wysłanie przelewu na numer telefonu jest banalnie proste, a oto gotowa instrukcja:

Krok 1: zaloguj się do aplikacji mobilnej banku na smartfonie. 

Krok 2: w aplikacji wybierz Przelew na telefon BLIK (w sekcji przelewów). 

Znajdź najlepsze oprocentowanie:


Krok 3: z książki kontaktów w telefonie wybierz osobę, której chcesz przelać pieniądze. Dla ułatwienia wszystkie numery, na które można zrealizować przelew, zostały oznaczone logo BLIK. Wyjątek stanowi aplikacja PKO BP, gdzie informacja o możliwości zrealizowania przelewu pojawi się dopiero po wpisaniu numeru odbiorcy. 

Krok 4: podaj kwotę przelewu i tytuł (jeśli chcesz). Następnie kliknij „Wyślij”. 

Krok 5: zatwierdź transakcję kodem PIN w aplikacji. 

Gotowe. Odbiorca przelewu zobaczy środki na swoim koncie w ciągu kilkudziesięciu sekund. 

Ważne! Przelew na numer telefonu można zlecić wyłącznie w złotówkach. Usługa nie zadziała na koncie walutowym. 

W tym miejscu jeszcze ważna wskazówka. Jeśli przez pomyłkę podamy numer osoby, która nie korzysta z BLIK, to system przed wysłaniem przelewu o tym poinformuje. BLIK może automatycznie wysłać do odbiorcy komunikat o oczekującym przelewie – taka osoba będzie mieć 7 dni na pobranie aplikacji mobilnej banku i uruchomienie przelewów BLIK. Po tym czasie środki wrócą na konto nadawcy. 

Prośba o przelew na numer telefonu 

Fajne w tej usłudze jest też to, że inicjatywa wcale nie musi wyjść od nadawcy przelewu. Jeśli np. komuś zabrakło pieniędzy na zrobienie dużych zakupów spożywczych czy przejazd taksówką okazał się droższy, to można wysłać prośbę o przelew BLIK do partnera, rodzica etc. To przydatne rozwiązanie również podczas rozliczania się ze znajomymi po wspólnej kolacji, wyjściu do klubu itp. 

Aby wysłać prośbę o przelew wystarczy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

Krok 1: zaloguj się do aplikacji mobilnej banku i wybierz Prośbę o przelew BLIK. 

Krok 2: z książki kontaktów wybierz osobę, do której chcesz wysłać prośbę. Numer telefonu można też wpisać ręcznie. 

Krok 3: wpisz kwotę oczekiwanego przelewu i tytuł prośby (np. „Na zakupy”). Kliknij „Wyślij prośbę”. 

Krok 4: prośba o przelew BLIK została wysłana. Odbiorca od razu otrzyma ją na swój telefon i może ją zaakceptować lub odrzucić w aplikacji mobilnej banku. Prośba jest ważna przez 72 godziny, dlatego można ją wysłać z wyprzedzeniem. 

W przypadku prośby o przelew ograniczenie stanowi wciąż słaba dostępność tej funkcji. Póki co obsługują ją tylko 4 banki:

  • Getin Bank 
  • ING Bank Śląski
  • mBank
  • Noble Bank 

Limity przelewów na numer telefonu

Przelew na telefon jest usługą limitowaną przez banki. Rodzaj i wysokość limitu zależy od wewnętrznej polityki konkretnego banku. Na przykład ING Bank Śląski umożliwia zlecenie jednorazowego przelewu na numer telefonu na kwotę do 500 złotych, natomiast dzienny limit operacji to 1000 zł. Z kolei w Noble Banku i Getin Banku dochodzi do tego limit miesięczny, który wynosi 5000 zł. 

PKO BP narzuca klientom limit 100 przelewów na telefon dziennie o łącznej wartości nieprzekraczającej 3000 zł. W mBanku dzienny limit to 20 przelewów o wartości maksymalnie 1000 zł każdy. W Santanderze możemy jednorazowo przelać w ten sposób nawet 10 000 zł, ale tylko pomiędzy rachunkami prowadzonymi w tym banku (limit dla przelewu do banku obcego to 5000 zł). 

Zalety przelewów na telefon

Sam od dawna korzystam z tej opcji i nie mam do niej żadnych zastrzeżeń. Jedyny minus to wciąż ograniczona liczba banków obsługujących przelewy BLIK, a już szczególnie tych, które wspierają funkcję prośby o przelew. Zakładam natomiast, że jest tylko kwestią czasu, kiedy usługa będzie dostępna powszechnie. 

Z najważniejszych zalet przelewów na telefon warto wymienić:

  • Wysoki poziom bezpieczeństwa – łatwiej jest się pomylić przy wpisywaniu długiego numeru konta, niż wybrać zły numer telefonu z książki telefonicznej. 
  • Szybkość – zlecenie przelewu na telefon zajmuje realnie 30 sekund. Pod tym względem usługa nie ma konkurencji. 
  • Wygoda – przelew na telefon działa niemal zawsze (niektóre banki wyłączają ją w określonych godzinach, np. Pekao S.A. między 3 a 3.30 w nocy), również w weekendy i święta, dlatego jest to super alternatywa dla przelewów natychmiastowych. 
  • Brak opłat – póki co przelewy BLIK są darmowe w każdym banku, który wspiera usługę (dotyczy klientów indywidualnych). 

Korzystacie z usługi przelewu na numer telefonu? Chwalicie sobie? A może do tej pory nie wiedzieliście o jej istnieniu? Spróbujecie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach.  

2 komentarzy

  1. Wada przelewów BLIK brak weryfikacji

    Z tym bezpieczeństwem i możliwości pomyłki we wprowadzaniu numeru to tak nie do końca. Owszem, o ile numer telefonu do przelewu BLIK wybiera się z własnej książki adresowej, to nie można się pomylić w danym numerze (chociaż można wybrać złą pozycję z listy), o tyle wprowadzając numer dyktowany przez kogoś albo przepisując go ręcznie można się pomylić i taki przelew trafi do kogoś innego. Natomiast numer konta bankowego, jakkolwiek o wiele dłuższy, to jednak jest samo-sprawdzalny, to znaczy dwie pierwsze cyfry stanowią sumę kontrolną i każdy system bankowy wychwyci znakomitą większość pomyłek już na etapie wpisywania tego numeru. Tak więc możliwość wysłania przelewu pod zły numer konta bankowego, tylko dlatego, że nastąpiła pomyłka w jego wpisywaniu jest bardzo mocno ograniczona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *