by Unsplash / pixabay
Fot. by Unsplash / pixabay

Poradnik: Jak skutecznie rozwiązać umowę z bankiem?

Promocje bankowe mają swoje dobre i złe strony. Te drugie wiążą się z tym, że jesteśmy zmuszeni podpisywać różne umowy. Jak wiadomo banki uwielbiają zmieniać ich zapisy i może się okazać, że np. bezpłatna karta kredytowa po kilku miesiącach przestaje być darmowa. Rozwiązanie umowy z bankiem nie zawsze jest łatwe, zwłaszcza dla osób, które nigdy przez to nie przechodziły. Stąd pomysł na ten wpis. Dziś podpowiem Wam, jak skutecznie rozwiązać umowę z bankiem. Przygotowałem poradnik krok po kroku.

Rozwiązanie umowy o prowadzenie ROR – jak się za to zabrać?

Każdy klient ma prawo wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta osobistego, w dodatku bez żadnych konsekwencji. Wyjątek od tej reguły stanowią jednak oferty promocyjne. Jeśli bank wypłacając jakiś bonus zastrzegł, że klient musi utrzymać aktywny rachunek przez np. 12 miesięcy, to zerwanie umowy będzie się wiązać z koniecznością zwrotu przyznanej kwoty.

Poza takim przypadkiem wypowiedzenie umowy o prowadzenie ROR jest banalnie proste. Możecie to zrobić w praktycznie dowolny sposób, o ile bank nie zastrzegł konkretnego trybu składania rezygnacji. Z doświadczenia wiem, że najlepiej zrobić to osobiście w najbliższej placówce banku – pracownik podbija przyjęte wypowiedzenie i po sprawie.

Jeśli akurat nie macie dostępu do placówki stacjonarnej, to pozostaje Wam:

  • Wypowiedzenie listowne – koniecznie wysłane listem poleconym.
  • Wypowiedzenie telefoniczne – dostępne tylko w niektórych bankach, które udostępniają autoryzację telefoniczną.

Ważne!
Wypowiedzenia nie można zazwyczaj wysłać za pośrednictwem poczty elektronicznej czy systemu transakcyjnego. Jest kilka banków, które akceptują taką formę wypowiedzenia, ale sugeruję mimo wszystko formę pisemną. Jeśli Twój bank umożliwia rozwiązanie umowy online, a Ty zdecydujesz się na taką formę to pamiętaj o tym, aby pilnować sprawy (poprosić o potwierdzenie przyjęcia wypowiedzenia, o informację o rozwiązaniu umowy itd.)

W wypowiedzeniu koniecznie trzeba zawrzeć podstawowe informacje, czyli imię i nazwisko, numer PESEL i dowodu osobistego, numer zamykanego rachunku oraz numer umowy, a także okres wypowiedzenia. Jeśli na rachunku znajdują się jeszcze jakieś środki, trzeba dodatkowo dopisać numer konta, na które mają zostać przelane pieniądze. Większość banków posiada „standardowe” formularze wypowiedzenia umowy, ale nie jesteśmy zobowiązani do korzystania właśnie z nich. Równie dobrze możemy napisać takie pismo sami.

Standardowy okres rozwiązania umowy wynosi 30 dni, choć są banki w których można zamknąć konto od ręki lub z okresem wypowiedzenia 14 dni.

Co może pójść nie tak przy rozwiązywaniu umowy?

Są sytuacje, w których bank ma prawo odmówić zamknięcia konta. Zrobi tak, jeśli:

  • Wniosek nie zostanie własnoręcznie podpisany – i tutaj uwaga! Banki akceptują jedynie podpisy identyczne, jak te złożone na umowie. Sam miałem z tym duży problem, gdy kilka lat temu próbowałem zamknąć rachunek w mBanku założony 8 lat wcześniej. Mój podpis przez ten czas się zmienił i bank go nie akceptował, a umowę zwyczajnie zgubiłem w czasie przeprowadzki. Pomogło dopiero przesłanie kopii dokumentu, za co musiałem oczywiście zapłacić.
  • Na koncie jest niespłacony debet – w grę wchodzą także wszelkie inne zaległości wobec banku (np. brak uiszczenia opłaty za kartę debetową). Jedynym wyjściem jest wówczas spłata zadłużenia lub zostawienie na koncie środków wystarczających do pokrycia tych kosztów.

Bardzo często zdarza się też, że klient ma problem z przeniesieniem rachunku z banku A do banku B. Teoretycznie wszystkim powinien zająć się ten drugi bank, jednak jeśli okaże się, że we wniosku widnieją inne dane niż te podane bankowi A, to odmówi on przeniesienia z uwagi na niezgodność tych danych. Trzeba na to uważać. Problem może stanowić nawet zwykła literówka w nazwie ulicy.

Pamiętaj:
Bank nie może obciążyć klienta żadnymi kosztami w związku z zamknięciem rachunku. Poza wyjątkiem, o którym wspomniałem w poprzednim akapicie – gdy otwarcie konta wiązało się z jakąś korzyścią finansową, której otrzymanie było uzależnione od utrzymania rachunku przez określony czas.

Rozwiązanie umowy o prowadzenie karty kredytowej

Wypowiedzenie karty kredytowej polecam złożyć w placówce banku, ewentualnie zrobić to listownie. W zdecydowanej większości banków okres wypowiedzenia wynosi 30 dni. W piśmie należy zawrzeć wszystkie informacje niezbędne do identyfikacji klienta, numer karty oraz – to naprawdę się przydaje – powód wypowiedzenia. Dzięki temu jest szansa, że bank nie będzie nękać telefonami z ofertami „nie do odrzucenia”.

Najważniejsze jest to, aby wypowiedzenie złożyć po całkowitej spłacie zadłużenia. Bycie „na zero” uchroni klienta przed naliczeniem niepotrzebnych odsetek oraz możliwą odmową przyjęcia rezygnacji przez bank. Spłacić należy zadłużenie występujące w dniu wypowiedzenia. Najlepiej po tym czasie nie korzystać już z karty.

Rada:
Do wypowiedzenia umowy o prowadzenie karty kredytowej polecam dołączyć pismo o wycofaniu zgód marketingowych. Dzięki temu bank nie będzie w przyszłości wydzwaniać z kolejnymi ofertami.

Zerwanie lokaty bankowej

Tutaj teoretycznie powinno być najłatwiej, ponieważ w przypadku zwykłych lokat bank ma obowiązek zwrócić klientowi cały kapitał. Jeśli okres lokaty właśnie dobiegł końca, wszystko jest jasne: lokata ulegnie automatycznemu wygaszeniu, a środki wraz z odsetkami trafią na wskazane konto.

Uwaga:
Nie wszystkie lokaty są wygaszane automatycznie. Niektóre mają opcję odnowienia, dlatego po założeniu lokaty radzę to sprawdzić i ewentualnie odznaczyć stosowne pole w systemie bankowości elektronicznej.

Co w sytuacji, gdy ktoś postanowi zerwać lokatę przed terminem? Wówczas w 99% przypadków bank zatrzyma sobie wypracowane odsetki. Wyjątek stanowi wciąż oferowana Lokata Bezkarna banku BGŻ Optima.

Generalnie bank nie może naliczyć żadnych opłat z tytułu zerwania lokaty przed terminem (poza odsetkami). Nieco inaczej jest jednak w przypadku tzw. lokat hybrydowych, czyli wzbogaconych o różne fundusze inwestycyjne. Banki zwykle stosują wówczas zapisy, na mocy których mają prawo obciążyć klienta karą za wcześniejsze wycofanie środków.

Po zerwaniu lokaty umieszczone na niej pieniądze trafią na wskazane konto w ciągu max. kilku dni roboczych.

Jak widzicie skuteczne wypowiedzenie umowy z bankiem bywa dość kłopotliwe, ale znając swoje prawa i obowiązki można to zrobić bez większych problemów. Najważniejsze jest to, abyście pamiętali o całkowitym rozliczeniu się z bankiem i własnoręcznym podpisaniu wniosku, w którym znajdą się dokładnie te same dane co w umowie.

Rozwiązywaliście kiedyś umowę z bankiem? Były jakieś problemy? Jestem bardzo ciekaw Waszych komentarzy!

3 komentarzy

  1. Mama MI

    Ja jednak bym podkreśliła, żeby przy zamknięciu ROR podawać koniecznie numer rachunku do przelania nadwyżki, nawet jak wydaje nam się, że na rachunku jest 0zł, albo myślimy, że te 2gr to Bank niech sobie zatrzyma (pracuję w banku i wiem, że często się zdarza, że przez to, że na rachunku zostało parę groszy i nie został zamknięty, a kontaktu z właścicielem rachunku brak, a nie daj Boże potem się zaczynają jakieś opłaty naliczać).

  2. Mama MI

    A jeżeli powodem zamknięcia karty kredytowej są tylko opłaty, to też nie ma co od razu blokować zgód marketingowych, bo większość Banków zazwyczaj zgodzi się na zniesienie tych opłat lub ich zmniejszenie (oczywiście wszystko w granicach rozsądku:-)

  3. Centrum Pożyczek 360

    Myślę, że to bardzo przydatny artykuł. Można w nim znaleźć wszystkie niezbędne informacje, co może nawet zachęcić do podjęcia kroków w celu rozwiązania umowy. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *