CC by William Grootonk / Flickr.com
Fot. CC by William Grootonk / Flickr.com

Bankomat nie wydał pieniędzy? Jak walczyć o swoje prawa?

Witaj! Jeśli wierzyć statystykom, to trzeba mieć ogromnego pecha, aby spotkać się z taką sytuacją. No ale – prawo Murphy’ego jest bezlitosne. Ty również możesz paść ofiarą awarii bankomatu, który nie wypłaci Ci pieniędzy. Co wtedy robić?

Masz kilka możliwości, ale jedno jest pewne – przygotuj się na walkę i drogę przez mękę, podczas której wielokrotnie będziesz udowadniać, że nie jesteś wielbłądem.

Co zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy?

Przede wszystkim – weź głęboki oddech. Później poszukaj na obudowie bankomatu numeru telefonu na infolinię, gdzie powinna Ci zostać udzielona pomoc. Wiele też zależy od tego, z jakim bankomatem masz do czynienia.

Sporo polskich banków nie ma bowiem swoich maszyn i korzysta z urządzeń należących np. do Euronetu. W takim przypadku to Euronet będzie dla Ciebie pierwszą instancją. Dzwonisz zatem na infolinię i dokładnie opisujesz całą sytuację. Pracownik potwierdzi (lub nie), że faktycznie, jakaś awaria miała miejsce i zaproponuje Ci złożenie reklamacji. Uwaga – teraz dopiero się zacznie.

Po powrocie do domu stwierdzisz (spotyka to zdecydowaną większość klientów), że bank jednak zablokował kwotę, którą próbowałeś wypłacić, a która nie został Ci wydana. Musisz zatem to wyjaśnić i również złożyć pisemną reklamację. W tym momencie bank – pośrednio w Twoim imieniu, będzie wyjaśniać, czy opisana przez Ciebie sytuacja miała miejsce. Pójdzie szybciej, gdy korzystałeś z bankomatu należącego do Twojego banku. W przypadku Euronetu lub Cash4You może być różnie.

Bankomat nie wypłacił pieniędzy – bank nie chce ich zwrócić

Nie będę Cię oszukiwał. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej. W praktyce nie masz bowiem możliwości udowodnienia, że pieniędzy do ręki nie dostałeś. Teoretycznie każdy bankomat jest wyposażony w monitoring, ale nie masz gwarancji, że ten działa. Rzadko też podchodzimy do bankomatu z obcą osobą, która mogłaby być naszym świadkiem.

Sytuacja jest czysta, gdy operator bankomatu od razu przyzna, że urządzenia ma nadwyżkę pieniędzy i doszło do mechanicznej awarii. Wtedy w ciągu miesiąca, maksymalnie dwóch, powinieneś odzyskać pieniądze. Gorzej, jeśli jest odwrotnie i operator upiera się, że z jego punktu widzenia wszystko jest w porządku. Wtedy czeka Cię walka. Niestety, bank raczej nie stanie po Twojej stronie i po prostu zaksięguje wypłatę, której nie było. Twoje reklamacje mogą okazać się bardzo nieskuteczne.

Jeśli zdecydujesz się na dochodzenie swoich praw w sądzie, przygotuj mocne argumenty. Często jest bowiem tak, że Twoje słowo stawiane jest przeciwko słowu banku lub właściciela bankomatu. Operator urządzenia może przedstawić zapis, z którego wynika, że pieniądze zostały Ci wydane. Ty na udowodnienie, że jednak ich do ręki nie dostałeś, nie masz praktycznie szans.

W Internecie pojawiają się porady, aby w takiej sytuacji zawsze wzywać policję. Nie wiem, czy to działanie będzie skuteczne, bo w jaki sposób policja ma ustalić, czy rzeczywiście nie dostałeś pieniędzy do ręki? No ale można spróbować.

Dlaczego bankomat nie wydał pieniędzy?

Powody są bardzo różne. Najczęściej prozaiczne:

  • Awaria urządzenia
  • Błąd połączenia z bankiem
  • Nieprawidłowy kod PIN
  • Przeterminowana karta
  • Zabrudzona karta

Dlatego pamiętaj – nie ulegaj rutynie. Zawsze dokładnie odczytuj komunikaty pojawiające się na ekranie bankomatu. Często urządzenie informuje, że ma jakiś problem techniczny. Jeśli mimo to spróbujesz wypłacić pieniądze – sam prosisz się o kłopoty.

Powstaje pytanie, pod którą z wymienionych przyczyn będziesz podlegał. Możesz mówić o szczęściu, gdy awaria bankomatu lub błąd połączenia są ewidentne i zostały wcześniej zarejestrowane przez bank. Wtedy takie nieudane transakcje są z automatu reklamowane i Twoje pieniądze nie zostaną zablokowane.

Każdy inny przypadek jest dla Ciebie bardzo niekorzystny. W teorii wszystko da się załatwić przy pomocy reklamacji, ale w praktyce – bywa z tym różnie.

Jak się bronić? Zacznij od podstawowych spraw – wyczyść kartę, ewentualnie poproś bank o jej wymianę. Staraj się korzystać z bankomatów należących do Twojego banku (statystycznie najwięcej awarii dotyczy urządzeń należących do prywatnych firm). Wybieraj bankomaty zlokalizowane w centrach miast – masz dużą szansę, że działa ich wewnętrzny monitoring a jeśli nie, to zawsze znajdziesz się w zasięgu kamery monitoringu miejskiego.

A Tobie zdarzyła się taka sytuacja? Bankomat nie wydał Ci pieniędzy? Jak sobie z tym poradziłeś? Podziel się tym z nami w komentarzach.

19 komentarzy

  1. Ja miałam taką sytuację w wakacje 2011 roku. Wypłacałam nad morzem 700 zł na nocleg w Cash4You. Problem był dość duży, bo chodziło o większą kasę, a zanim sytuacja się wyjaśniła, byłam już 2 tygodnie z powrotem w domu. Na szczęście mbank wziął to na klatę i zajął się formalnościami.
    Nie było tak źle, całość trwała około 3 tygodnie. Co by jednak było, gdybym nie miała nadwyżki finansowej? Wakacje trochę by się nie udały.

  2. Na szczęście bardzo rzadko muszę wypłacać pieniądze z bankomatu, dlatego nie spotkała mnie jeszcze taka sytuacja. Ale bankomat koło mnie bardzo często łapie awarie, dlatego kiedy już muszę wypłacić pieniądze, robię to w drodze z pracy do domu.

  3. Malgosia

    Ok. 4 miesiecy temy wyplacalam pieniadze z bankomatu Euronetu w metrze, bankomat mi nie wyplacil, oddal karte po dluuuzszej chwili. Po dojechaniu do pracy sprawdzilam, ze nie zablokowano mi pieniazkow. Dobrze sie skonczylo, ale bankomaty euronetu czesto zle dzialaja i radze na nie uwazac.

  4. radek

    Kiedyś miałem problem z wpłatomatem – Multibanku – wpłaciłem 1000zł w trakcie operacji wpłatomat się wysypał – reklamacje złożyłem od razu. Po około miesiącu bank zaksięgował mi tę wpłatę.

  5. Paweł

    Bankomat Euronetu w Kauflandzie w Ząbkowicach Śląskich…..wybrałem opcję: wypłać 400 zł, bankomat wydał tylko 100 zł, ale taka sama kwota została zaksięgowana do wypłaty z konta, więc nic złego się nie stało, nie mniej jednak jest to błąd maszyny, bo operację wykonałem jedną po drugiej i było 2 razy tak samo….

  6. misiek

    Miałem w bieżącym roku taki przypadek.
    Jeden bankomat nie wypłacił pieniędzy – poszedłem do drugiego i drugi bankomat (innego banku) pieniądze mi wypłacił. Po sprawdzeniu stanu konta – okazało się, że dwukrotnie pobrana kwota została odjęta z mojego konta.
    Konto mam w mBanku – wystarczyły dwa telefony i w ciągu dwóch dni sprawę załatwiono.
    Stwierdzam, ze mimo różnych opinii o mBanku ja jestem bardzo zadowolony z szybkości i profesjonalności załatwienia mojego problemu (dwukrotnego niesłusznego ściągnięcia pobranej kwoty z mojego konta)

  7. Ola

    Mam kartę w euro mbanku i wypłacałam pieniądze za granicą w bankomacie Santander 400euro. Bankomat zrobił wszystko tak jakby było ok ale kasy nie dał. Miałam właśnie płacić miesięczny czynsz tymi pieniędzmi. Przestraszyłam się i od razu wydzwaniałam na infolinię Santanderu ale był piątek godzina 23 i do poniedziałku rano ani im się śniło odebrać. Kasa została zablokowana. W poniedziałek w końcu odebrali i okazało się, że maszyna była opróżniona z banknotów i błąd spowodował, że nie informowała o tym. Kilka dni i pieniądze wróciły do mnie. Nie mniej jednak jest to duży stres, gdy nie wiem jak sprawa się zakończy, bo mam nóż na gardle i muszę zapłacić za mieszkanie. Jakbym miała się kłócić i zza granicy listy posyłać do mbanku w Polsce to by mnie dawno wyrzucili z mieszkania nieopłaconego i musiałabym rzucić pracę i wrócić do kraju.

    • Mateusz

      |Autor bloga

      Dzięki Olu za podzielenie się swoją historią!
      Dobrze, że udało Ci się odzyskać pieniądze w klika dni, bo czasami zdarza się, że trzeba czekać trochę dłużej.

      Zapraszam Cię do regularnego odwiedzania bloga :-)

  8. EX

    Każdy telefon z kamerą i możliwością nagrywania filmów można uruchomić podchodząc do bankomatu. Nagrywamy wszystko, poza momentem wpisywania PIN-u (odwracam kamerę na monitor, a nie na klawiaturę). W razie „niewypłacenia”, albo (próby) rozboju mamy piękny dowód. Ja załączam link do takiego filmu do maila z reklamacją. Mam już odruch wyciągania telefonu razem z kartą, gdy zbliżam się do bankomatu.

  9. Ewa

    Odgrzeję trochę temat.
    Ku przestrodze.
    Wybierałam niedawno pieniądze z bankomatu. Padał deszcz a koło nóg kręciły mi się dzieci. Okazało się że z bankomatu odebrałam kartę i wydruk ale nie zabrałam pieniędzy. Odeszłam od bankomatu ale zaraz wróciłam, jednak pieniędzy już nie było. Złożyłam reklamację ale rozpatrzono ją negatywnie bo wskazano że zapewne ktoś pobrał moje pieniądze. Poprosiłam więc o nagranie z kamerki bankomatu, żeby móc zgłosić na policję przywłaszczenie ale dostałam informację że ten bankomat kamerki nie ma.
    No cóż „gapowe” się płaci.

    • No więc Ewo mysle ze bank się mógł pomylic ale nie chcialo mu się grzebac: ) mialam taka sttuacje ostatnio pewien Pan wyplacal przede mną pieniądze ale ich nie wziął i poszedł kiedy ja podeszłam pieniążki wystawaly ale żeby nie wzieto mnie za zlodzieja ich Nie wzięłam tylko wybieglam za tym panem żeby co wrocic weszlismy do miejsca gdzie był bankomat i dosłownie sekunda minela jak ten pan chcial pieniążki wyjąć i mu bankomat je wciągnął. Po czym zrezygnowany Pan chciał wyjsc i dzien pozniej złożyć reklamacje ale jak otwieral drzwi znów bankomat je wypuścił ( potem dowiedziałam się ze tak samo bankomaty robia z pieniedzmi jak z.karta 2x wciaga jak nie weźmiesz zabiera całkiem) Więc mozliwe ze ktos wziął albo wziął je znów bankomat: )

  10. Kinga

    Wypłacałam z bankomatu pieniądze po oddaniu mi Karty bankomat zamiast wypłacić pieniądze zgasną to było w sobotę o 18 w w poniedziałek rano zawitałam w banku po czym ich odpowiedź była prosta ” To niemiecka karta proszę w swoim Banku to zgłosić ” tylko że w moim banku powiedzieli że pieniądze zostały wypłacone i są w Bankomacie i co teraz mam zrobić ????

  11. Chris

    Ja miałem taka sytuacja w Pko BP z 10 lat temu bodajze reklamcji mi oczywiscie nie uwzgledniono itd..1 pismo odrzucili dopiero jak poszlo pismo od prawnika zwrocili az 200zl!!!
    ZLODZIEJE jakich malo a wyplacalem ze swojego banku po calej sytuacji zamknalem konto i wiecej z nimi nie chce miec nic wspolnego!!!!

  12. Tomasz

    2 dni temu bankomat BZWBK nie wypłacił mi pieniędzy a bank obciążył moje konto. Chciałem wypłacić 400zł przez kod blik (wcześniej wypłacałem tak wiele razy i nie było z tym problemu). Zrobiłem dwie próby kodem blik i jedna czekiem blik. Pieniędzy nie dostałem. W aplikacji na telefonie pojawił się tylko komunikat o przekroczeniu czasu połączenia a w bankomacie o braku możliwości wypłaty. Bank obciążył moje konto na kwotę 800zł. Reklamację złożyłem tego samego dnia i czekam na rozwiązanie.
    Dodam jeszcze że wieczorem tego samego dnia poszedłem wypłacić pieniądze kolejny raz ale do innego bankomatu i tym razem wypłaciłem pieniądze bez problemu.

  13. Tomasz

    Moja reklamacja została rozpatrzona pozytywnie. WBK oddał mi pieniądze po 28 dniach od złożenia reklamacji. 800 złotych wróciło na moje konto na trzy dni przed końcem ustawowego terminu na rozpatrzenie tej sprawy.

  14. Ostry

    11 sierpnia wypłacałem z bankomatu PKO za pomocą aplikacji IKO 290 PLN. W aplikacji doszedłem do końca, tj. zatwierdziłem kodem PIN transakcję i wtedy bankomat zaczął mielić, mielić i pojawił się komunikat na czerwono w 3 językach, ze bankomat nie działa. Oczywiście sprawdziłem saldo i pieniądze oczywiscie zostały pobrane. Zadzwoniłem natychmiast na numer podany na bankomacie, przekierowano mnie od razu do mojego Banku czyli Inteligo. Tam mi powiedziano, że pieniądze „wiszą na blokadzie” i pewnie nie zejdą z konta. Jedmak na drugi dzień oczywiście zeszły… zadzwoniłem od razu na infolinię Inteligo. Złożyłem reklamację, bank ma 30 dni na rozpatrzenie. Czekam…

  15. Marcin

    Pobierałem w Bankomacie Planet 300 zł. Po sprawdzeniu salda w moim banku okazało się, że następnego dnia zaksięgowana została taka sama wypłata (300 zł) z konta po raz drugi. Natychmiast złożyłem reklamację. Jej rozpatrzenie trwało 2 (dwa) miesiące po czym dostałem odpowiedź negatywną. Pieniądze przeboleję ale trudno mi pogodzić się z tym , że Bank ING w którym mam konto od dawna, wysyła do mnie odpowiedź w uszkodzonym pdf i przede wszystkim trwa to 2 miesiące. Co przez ten czas trzeba robić by coś ustalić ???
    Przy korespondencji elektronicznej 2 tygodnie to za dużo. Że do niedawna usługi bankomatowe były do konta bezpłatne a teraz tylko jedna sieć je obsługuje (PlanetCash) co nie jest zgodne z umową o prowadzenie rachunku, że warunki umów banki zmieniają sobie jednostronnie jak chcą i Państwo pozwala im na to. Przecież, banki czerpią zyski z posiadania naszych pieniędzy nic albo niewiele nam za to nie dając. Transakcje odbywane automatycznie nie kosztują krocie. To , krótko mówiąc , jest wyzysk i przekręt 21 wieku.

  16. Ania

    Mi bankomat nie wypłacił 500 zł,po 30 dniach przyszła ODP ze bankomat wydal rzekomo kasę 5 banknotach po 100 zł.Wyplacalam w bankomacie skok a konto mam w eurobanku .Nie wiem juz co zrobić i jak udowodnić ze pieniędzy nie wydal,została okradziona na 500zl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *